torsdag 29 september 2016

Forntiden - Norden

Hej kära elever!
Här kommer videon till Forntiden - Norden!

Titta gärna på den och ta hjälp från videon!

// Arberesha

tisdag 27 september 2016

v.39 - Historia

Historia - v.39
 
 
Under denna vecka så ska vi se på filmen 300 där ni får se hur Sparta och Aten samarbetar för att störta det stora riket, Perserriket!
Målet med filmen är att ni ska kunna se skillnader och likheter mellan kvinnor och män, deras ställning i samhället, hur de framhålls i filmen osv. Ni kommer att få uppgift på detta moment av mig på fredag.
 
 
För er som har missat dagens lektion så har ni missat en hel del av filmen. Ni får ta igen det själv efter skoltid.
 
 PÅ TORSDAG EFTER SKOLTID (STUDIEHJÄLPEN) ÄR DET OMPROVSTILLFÄLLEN FÖR ER SOM INTE KLARADE PÅ PROVET OCH FÖR ER SOM INTE GJORDE PROVET DEN DAGEN DET VAR PROVSTILLFÄLLE.
 
 
På fredag så fortsätter vi se filmen och förhoppningsvis blir vi klara med filmen denna dag! Veckan efter (v. 40) så kommer ni att ha på er tisdag och fredag för att skriva eget arbete om filmen!
 
// Arberesha 

onsdag 14 september 2016

v.37 - Geografi

Geografi
 
Nu under sex veckor har vi jobbat lite med geografi och Europa! Ni har även gjort ett Europakarta prov där ni har placerat ut länder i kartan.
 
 
Nu har ni fått ett projekt där ni ska själva välja vilket land ni ska skriva om, ett land från Europa! I texten så ska ni skriva om:

·         Land + huvudstad
·         Flagga
·         Invånare i landet
·         Språk i landet
·         Kultur i landet
·         Religion
·         Mat
·         Sport
·         Historia
·         Demokrati eller diktatur
·         Kung/drottning eller president
·         Hur kan vi åka till detta land? Med buss, tåg, bil, flygplan eller båt?
När ni ska skriva texten så ska ni ha med er bilder också! Glöm inte att försöka skriva detta med dina egna meningar.
När ni är klara med texten och ni har lämnat in det till mig så ska ni ha en redovisning i klassrummet där ni ska presentera landet för era klasskamrater.
Texten måste ni vara klara nästa vecka på fredag 23/9-16!
// Lycka till!
 


tisdag 13 september 2016

V. 37 - Historia

Historia
 
 
Idag, tisdag 13/9-16, har vi gått igenom Makedonien och dess ledare Alexander den Store. Vi diskuterade mycket kring varför Makedonien kunde bli ett sådant stort imperium och varför det gick att komma överens med andra. Läs mer i boken om Makedonien på sidorna 51-52.
 
Jag har även lagt ut idag på bloggen svar på vissa begrepp i arbetshäftet som ni har fått av mig samt olika tips och råd på hur ni ska tänka när det gäller analysfrågor. Tänk på att kunna utveckla era svar så mycket som möjligt samt koppla det med nutiden som vi hela tiden gör i klassrummet.
 
 
På torsdag, 15/9-16, kommer jag att vara ledig men ni kommer att ha en vikarie. Under denna lektion får ni själva välja vad ni ska göra, antigen jobba med historia inför provet eller jobba med arbetshäftet i samhällskunskapen.
 
 
På fredag, 16/9-16, ska ni skriva prov på Antiken - det gamla Grekland!
 
 
Om ni har frågor angående provet skicka gärna mejl till mig: arberesha.sabani@hesselholm.se
 
// Lycka till
 
 


Antiken - det gamla Grekland - Häfte - Frågor och svar!


Antiken – Det gamla Grekland

Här kommer svar på det häfte som ni har fått av mig! Jag har besvarat begreppen väldigt kortfattat men i de frågor som ni ska tänka och analysera så har jag skrivit några frågor som ni kan tänka på.

När ni studerar hemma inför provet så ska ni ta hjälp av textboken, häftet, powerpointen och era egna anteckningar.
Vill ha extra hjälp så skicka gärna mejl till mig via: arberesha.sabani@hessleholm.se

Lycka till!
=)


Uppgifter/frågor och svar! 

Den stora frågan:

Vilka spår av den grekiska antiken finns kvar än idag och hur påverkar det ditt och din familjs liv?

Antiken: Antiken betyder gammal på grekiska. När vi pratar om Antiken Grekland så pratar vi om det gamla Grekland. Det är här Europas kultur och historia började. Det var här demokratin startade.

Kultur: Kultur kan vara allt från musik till mat. Från Antiken Grekland har vi fått allt från Europas kultur till att diskutera demokrati. Vi har även fått mycket matkultur, musik, klädstil och så vidare.

Arkeolog: Arkeolog är en person som jobbar med historia. Det vill säga vill hitta, studera och förklara det förflutna, världens historia. De kan gräva fram olika pyramider, krukor, ben och så vidare.

Statsstater: Stadsstater är när en stad är som ett eget land! De samarbetar inte med resten av ”landet” utan de styr från sina egna regler.

Kolonier: Kolonier är när ett folk från ett annat land tar över ett land som inte är deras. Till exempel när grekerna kom in i Grekland och tog över de som redan var där. De tog över deras hus.

Olympiska spelen: Är ett spel för att hylla gudarna i berget Olympus. Den hölls vart fjärde år så som det är idag. Många tävlade mot varandra i olika sporter.

Medborgare: Är när en person har rätt att rösta i ett land.

Armé: Är en grupp med soldater som bildar en armé. Deras jobb är att skydda landet och deras invånare.

Demokrati: Folket styr landet. Det vill säga att medborgarna har rätt att rösta och uttrycka sina åsikter. De får säga vad de vill och de får skriva vad de vill. De har även frihet.

Filosof: En filosof är en person som har som arbete att tänka ut frågor om livet, universum eller andra saker. Denna person vill alltid ha svar på olika saker.  



Grekiska tänkare:

I det antika Grekland fick vetenskap en viktig roll i samhället inte minst eftersom det i Aten dök upp tänkare från flera olika delar av den grekiska världen. Man kallar den tidens vetenskapsmän för filosofer. Här nedanför får du namnet på ett antal grekiska filosofer och dessutom får du ett antal påståenden. Skriv in rätt filosof vid rätt påstående. Använd gärna läroboken sin faktakälla.
 

Filosofer och påståenden

Demokritos – Naturen är uppbyggd av små, odelbara byggstenar: atomer.

Tales – Det går att räkna ut när det ska bli sol-och månförmörkelser.

Hippokrates – Sjukdomar kan inte botas med trolldom utan man måste istället undersöka den som är sjuk.

Sokrates – Sanningen når man bara fram till genom att använda sitt förnuft.

Platon – Filosoferna borde regera staterna eftersom filosoferna är klokast.

Aristoteles – Man kan inte nå kunskap bara genom att tänka utan man måste även göra undersökningar.
 
 
Jämförelse mellan Aten och Sparta I

Aten och Sparta var två stadsstater i Grekland som ofta drabbade samman i krig. Deras samhällen var på många sätt varandras motsatser.

Ni ska nu skriva era egna tankar kring skillnader och likheter mellan Aten och Sparta genom dessa begrepp. Jag kommer bara att förklara vad dessa ord betyder och ni kommer därefter skriva era egna tankar. Ta hjälp av PowerPointen och textboken.

Kom ihåg att UTVECKLA era svar så mycket som möjligt! Inte bara kortfattat i en mening!

Glöm inte att förklara hur det var förr och hur det är idag!!!

Statsskick – Statsskick betyder vilket sätt styrdes landet. Hade de demokrati, diktatur, kung, drottning, president…

Så utsågs statsstatens ledning – Hur bestämdes det fram en ledare, en president, en grupp som skulle leda landet…

Mansideal – Hur såg de på männen? Vilken makt hade männen? Varför hade de sådan makt?

Kvinnoideal – Hur så de på kvinnorna? Vilken makt hade kvinnorna? Varför hade de sådan makt?

Kvinnans ställning i samhället – Hur hade kvinnorna det i samhället? Varför var det så?

Familjeliv – Hur såg familjerna ut? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika? Flickor och pojkar? Jobb?

Barnuppfostran – Hur tog de hand om barnen? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika barn? Mellan pojkar och flickor? Vad fick de göra? Vad fick de inte göra? Varför fick de och fick inte göra?

Förhållandet mellan könen – Hur var det mellan kvinnor och män? Fick de gå ut tillsammans, äta mat tillsammans, gå på fester tillsammans, gå och titta på sporter tillsammans, sova i samma rum…

Kulturliv – Hur var det i deras kultur? Musik, konst, mat, sport, utbildning…

Filosofi och kritiskt tänkande – Hur var det utanför familjelivet och politiken, vilka filosofer hade dem, vad tänkte dem, varför tänkte dem så, varför kritiserade dem samhället…
 
 

Jämförelse mellan män och kvinnor i det antika Grekland II

Redan tidigt i historien utvecklades olika roller för män och kvinnor. Detta kring könsroller (könsroller betyder vad samhället tror vad kvinnor och män måste göra) debatteras än idag så gott som dagligen i olika medier.

I denna övning ska ni göra en jämförande analys av mäns och kvinnors rättigheter och skyldigheter i det antika Grekland.

Ta även upp dagens samhälle!

Rättigheter – betyder vad de fick göra enligt lagen. Och vad de får göra idag enligt lagen.

Skyldigheter - betyder vad de måste göra enligt lagen och vad de måste göra idag enligt lagen

 
Den första demokratin?

I denna övning fördjupar du dina kunskaper i begreppet demokrati och tränar din förmåga att jämföra.

Det vill säga jämföra dåtidens Aten med dagens Sverige. Precis som vi har gjort i klassrummet!

Ta hjälp av textboken, kapitel Aten – världens första demokrati!

Vilka har rätt att rösta? – vilka fick rösta i Aten och vilka får rösta i Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag?

Vilka grupper har inte rösträtt? – Vilka fick inte rösta i Aten och vilka får inte rösta i Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag?

Hur fattar man beslut i olika frågor? – Hur kunde man fatta ett beslut (det vill säga att efter de hade diskuterat frågorna så skulle de rösta och när man röstar så fattar man ett beslut) i Aten och hur är det idag?

Finns det någon skyldighet som de röstberättigade (de som fick rösta) måste utföra för sin stat? I så fall vad? – Vad var de som fick rösta i Aten tvungna att göra? De fick rösta men vad fick de göra tillbaks till Aten. Hur är det idag i Sverige?

Vilken av de två demokratierna ligger närmast det som kan kallas för folkstyre? – vilken demokrati ligger närmast det som betyder demokrati, det vill säga att folket bestämmer. Är det, det gamla Grekland Aten eller dagens Sverige? Varför tycker du så?

Vilka för- och nackdelar har den atenska demokratin jämfört med den svenska? – Vad är det som är bra med den atenska demokratin och vad är det som är dåligt med den atenska demokratin? Vad är det som är bra med den svenska demokratin och vad är det som är dåligt med den svenska demokratin?

måndag 5 september 2016

Geografi

Nu är det dags för ett litet kartprov för er som har studerat igenom Europas karta och dess länder.

Ni har nu i några veckor studerat igenom Europas karta med länder och huvudstäder. Inför provet så ska ni bara fokusera er på Europas länder. För att studera hemma så kan ni använda er av kartan och listan eller www.seterrra.net .

Prov för den Röda gruppen är på onsdag kl. 10.20-11.10

Prov för den Blåa gruppen är på onsdag kl. 11.20-12.10


1.    Sverige – Stockholm

2.    Norge – Oslo

3.    Finland – Helsingfors

4.    Island – Reykjavik

5.    Danmark – Köpenhamn

6.    Storbritannien – London

7.    Irland – Dublin

8.    Tyskland – Berlin

9.    Nederländerna – Amsterdam

10.                  Belgien – Bryssel

11.                  Luxemburg – Luxemburg

12.                  Frankrike – Paris

13.                  Spanien – Madrid

14.                  Portugal – Lissabon

15.                  Italien – Rom

16.                  Schweiz – Bern

17.                  Österrike – Wien

18.                  Tjeckien – Prag

19.                  Polen – Warszawa

20.                  Litauen – Vilnius

21.                  Lettland – Riga

22.                  Estland – Tallinn

23.                  Ryssland – Moskva

24.                  Vitryssland – Minsk

25.                  Ukraina – Kiev

26.                  Moldavien – Chisinau

27.                  Slovakien – Bratislava

28.                  Ungern – Budapest

29.                  Slovenien – Ljubljana

30.                  Kroatien – Zagreb

31.                  Bosnien och Hercegovina – Sarajevo

32.                  Serbien – Belgrad

33.                  Rumänien – Bukarrest

34.                  Bulgarien – Sofia

35.                  Turkiet – Istanbul och Ankara

36.                  Cypern – Nicosia

37.                  Grekland – Aten

38.                  Makedonien – Skopje

39.                  Kosovo – Pristina

40.                  Montenegro – Podgorica

41.                  Albanien – Tirana

42.                  Andorra – Andorra la Vella

43.                  San Marino – San Marino