Antiken – Det gamla Grekland 
Här kommer svar på det häfte som ni har fått av mig! Jag har besvarat begreppen väldigt kortfattat men i de frågor som ni ska tänka och analysera så har jag skrivit några frågor som ni kan tänka på. 
När ni studerar hemma inför provet så ska ni ta hjälp av textboken, häftet, powerpointen och era egna anteckningar. 
Vill ha extra hjälp så skicka gärna mejl till mig via: 
arberesha.sabani@hessleholm.se 
Lycka till! 
=) 
Uppgifter/frågor och svar! 
Den stora frågan: 
Vilka spår av den
grekiska antiken finns kvar än idag och hur påverkar det ditt och din familjs
liv?
Antiken: Antiken
betyder gammal på grekiska. När vi pratar om Antiken Grekland så pratar vi om
det gamla Grekland. Det är här Europas kultur och historia började. Det var här
demokratin startade. 
Kultur: Kultur
kan vara allt från musik till mat. Från Antiken Grekland har vi fått allt från
Europas kultur till att diskutera demokrati. Vi har även fått mycket matkultur,
musik, klädstil och så vidare. 
Arkeolog: Arkeolog
är en person som jobbar med historia. Det vill säga vill hitta, studera och
förklara det förflutna, världens historia. De kan gräva fram olika pyramider,
krukor, ben och så vidare. 
Statsstater: Stadsstater
är när en stad är som ett eget land! De samarbetar inte med resten av ”landet”
utan de styr från sina egna regler. 
Kolonier: Kolonier
är när ett folk från ett annat land tar över ett land som inte är deras. Till
exempel när grekerna kom in i Grekland och tog över de som redan var där. De
tog över deras hus. 
Olympiska spelen: Är
ett spel för att hylla gudarna i berget Olympus. Den hölls vart fjärde år så
som det är idag. Många tävlade mot varandra i olika sporter. 
Medborgare: Är
när en person har rätt att rösta i ett land. 
Armé: Är
en grupp med soldater som bildar en armé. Deras jobb är att skydda landet och
deras invånare.
Demokrati: Folket
styr landet. Det vill säga att medborgarna har rätt att rösta och uttrycka sina
åsikter. De får säga vad de vill och de får skriva vad de vill. De har även
frihet. 
Filosof:
En filosof är en person som har som arbete att tänka ut frågor om livet,
universum eller andra saker. Denna person vill alltid ha svar på olika saker.  
Grekiska tänkare: 
I det antika Grekland
fick vetenskap en viktig roll i samhället inte minst eftersom det i Aten dök
upp tänkare från flera olika delar av den grekiska världen. Man kallar den
tidens vetenskapsmän för filosofer. Här nedanför får du namnet på ett antal grekiska
filosofer och dessutom får du ett antal påståenden. Skriv in rätt filosof vid
rätt påstående. Använd gärna läroboken sin faktakälla. 
 
Filosofer och påståenden 
Demokritos – Naturen
är uppbyggd av små, odelbara byggstenar: atomer. 
Tales – Det
går att räkna ut när det ska bli sol-och månförmörkelser.
Hippokrates
– Sjukdomar kan inte botas med trolldom utan man måste istället undersöka den
som är sjuk. 
Sokrates – Sanningen
når man bara fram till genom att använda sitt förnuft. 
Platon – Filosoferna
borde regera staterna eftersom filosoferna är klokast. 
Aristoteles – Man
kan inte nå kunskap bara genom att tänka utan man måste även göra
undersökningar. 
 
 
Jämförelse mellan Aten och Sparta I
Aten och Sparta var två
stadsstater i Grekland som ofta drabbade samman i krig. Deras samhällen var på
många sätt varandras motsatser. 
Ni ska nu skriva era egna tankar kring skillnader
och likheter mellan Aten och Sparta genom dessa begrepp. Jag kommer bara att
förklara vad dessa ord betyder och ni kommer därefter skriva era egna tankar. Ta
hjälp av PowerPointen och textboken. 
Kom ihåg att UTVECKLA era svar så mycket som
möjligt! Inte bara kortfattat i en mening! 
Glöm inte att förklara hur det var förr och hur det
är idag!!!
Statsskick – Statsskick
betyder vilket sätt styrdes landet. Hade de demokrati, diktatur, kung,
drottning, president…
Så utsågs statsstatens ledning – Hur bestämdes det fram en ledare, en president, en
grupp som skulle leda landet… 
Mansideal – Hur
såg de på männen? Vilken makt hade männen? Varför hade de sådan makt?
Kvinnoideal – Hur
så de på kvinnorna? Vilken makt hade kvinnorna? Varför hade de sådan makt? 
Kvinnans ställning i samhället – Hur hade kvinnorna det i samhället? Varför var det
så? 
Familjeliv – Hur
såg familjerna ut? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika? Flickor
och pojkar? Jobb?
Barnuppfostran – Hur
tog de hand om barnen? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika barn?
Mellan pojkar och flickor? Vad fick de göra? Vad fick de inte göra? Varför fick
de och fick inte göra?
Förhållandet mellan könen – Hur var det mellan kvinnor och män? Fick de gå ut
tillsammans, äta mat tillsammans, gå på fester tillsammans, gå och titta på
sporter tillsammans, sova i samma rum… 
Kulturliv – Hur
var det i deras kultur? Musik, konst, mat, sport, utbildning… 
Filosofi och kritiskt tänkande – Hur var det utanför familjelivet och politiken,
vilka filosofer hade dem, vad tänkte dem, varför tänkte dem så, varför
kritiserade dem samhället… 
 
 
Jämförelse mellan män och kvinnor i det antika
Grekland II
Redan tidigt i historien
utvecklades olika roller för män och kvinnor. Detta kring könsroller (könsroller betyder vad samhället tror vad
kvinnor och män måste göra) debatteras än idag så gott som dagligen i olika
medier. 
I denna övning ska ni
göra en jämförande analys av mäns och kvinnors rättigheter och skyldigheter i
det antika Grekland. 
Ta även upp dagens
samhälle! 
Rättigheter – betyder
vad de fick göra enligt lagen. Och vad de får göra idag enligt lagen.
Skyldigheter - betyder
vad de måste göra enligt lagen och vad de måste göra idag enligt lagen 
 
Den första demokratin?
I denna övning
fördjupar du dina kunskaper i begreppet demokrati och tränar din förmåga att
jämföra. 
Det vill säga jämföra
dåtidens Aten med dagens Sverige. Precis som vi har gjort i klassrummet! 
Ta hjälp av textboken,
kapitel Aten – världens första demokrati! 
Vilka har rätt att rösta? – vilka fick rösta i Aten och vilka får rösta i
Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag? 
Vilka grupper har inte rösträtt? – Vilka fick inte rösta i Aten och vilka får inte
rösta i Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag?
Hur fattar man beslut i olika frågor? – Hur kunde man fatta ett beslut (det vill säga att
efter de hade diskuterat frågorna så skulle de rösta och när man röstar så
fattar man ett beslut) i Aten och hur är det idag?
Finns det någon skyldighet som de röstberättigade
(de som fick rösta) måste utföra för sin stat? I så fall vad? – Vad var de som fick rösta i Aten tvungna att göra?
De fick rösta men vad fick de göra tillbaks till Aten. Hur är det idag i
Sverige? 
Vilken av de två demokratierna ligger närmast det
som kan kallas för folkstyre? – vilken
demokrati ligger närmast det som betyder demokrati, det vill säga att folket
bestämmer. Är det, det gamla Grekland Aten eller dagens Sverige? Varför tycker
du så?
Vilka för- och nackdelar har den atenska demokratin
jämfört med den svenska? – Vad är det som
är bra med den atenska demokratin och vad är det som är dåligt med den atenska
demokratin? Vad är det som är bra med den svenska demokratin och vad är det som
är dåligt med den svenska demokratin?