Snart är det dags för jullov! 
Ni alla har varit väldigt duktiga hela terminen och ni är alla värda lov och vila! 
Inför nästa år så ska vi fortsätta med att läsa olika moment i historia och samhällskunskap. Vi kommer även att göra olika studiebesök i Hässleholms kommun. 
Här nedan kommer jag att skriva vad vi ska börja läsa när vi börjar skolan i januari. Ni kan förbereda er genom att läsa de olika länkarna i bloggen samt i boken. 
Samhällskunskap: 
Vi ska börja läsa Så styrs Sverige (150-179). Försök att även göra uppgifterna i boken. Ni kan hitta extra information i denna länk: Så styrs Sverige . 
Historia: 
Vi ska börja läsa Medeltiden (74-101). Försök att även göra uppgifterna i boken. Ni kan hitta extra information i denna länk:Medeltiden . Ni kan även klicka på underrubrikerna under Medeltiden på vänstra spalten. 
SO/HISTORIA: 
Vi ska börja läsa Medeltiden - hur folk levde i Norden (46-82). Ni kan hitta extra information i denna länk: Medeltiden - Sverige och Norden 
Sverige under Medeltiden del 1 av 3 
Sverige under Medeltiden del 2 av 3 
Sverige under Medeltiden del 3 av 3 
Jag önskar er alla en god jul och ett gott nytt år! 
// Arberesha 
måndag 19 december 2016
fredag 2 december 2016
Provvecka
Hej kära elever! 
Som vi nämnde igår så kommer vi att ha en provvecka där ni får chansen att skriva gamla nationella prov i de ämnen som vi har att erbjuda er.
Såhär kommer veckan att se ut:
Måndag
8.15-12.00
Nationella i engelska års 9
12.10-13.10 LUNCH
13.10-14.10 Eget arbete
Tisdag
8.15 - 12.00
Nationella i historia eller samhällskunskap års 9
12.10 - 13.10 LUNCH
13.10- 16.00 Studiehjälp
Onsdag
8.15-12.00
Nationella i svenska som andra språk års 9
12.10-13.10 LUNCH
13.10-14.10 Eget arbete
Torsdag
8.15-12.00
Nationella i matematik års 9
12.10-13.10 LUNCH
13.10-16.00 Studiehjälp
Fredag
Vanliga lektioner!
Glöm inte att anmäla er till oss lärare om ni vill skriva nationella prov i de ämnen som ni önskar!
Arberesha: Samhällskunskap och historia
Weronica: Svenska som andra språk
Kristina: Matematik
Camilla: Engelska
Som vi nämnde igår så kommer vi att ha en provvecka där ni får chansen att skriva gamla nationella prov i de ämnen som vi har att erbjuda er.
Såhär kommer veckan att se ut:
Måndag
8.15-12.00
Nationella i engelska års 9
12.10-13.10 LUNCH
13.10-14.10 Eget arbete
Tisdag
8.15 - 12.00
Nationella i historia eller samhällskunskap års 9
12.10 - 13.10 LUNCH
13.10- 16.00 Studiehjälp
Onsdag
8.15-12.00
Nationella i svenska som andra språk års 9
12.10-13.10 LUNCH
13.10-14.10 Eget arbete
Torsdag
8.15-12.00
Nationella i matematik års 9
12.10-13.10 LUNCH
13.10-16.00 Studiehjälp
Fredag
Vanliga lektioner!
Glöm inte att anmäla er till oss lärare om ni vill skriva nationella prov i de ämnen som ni önskar!
Arberesha: Samhällskunskap och historia
Weronica: Svenska som andra språk
Kristina: Matematik
Camilla: Engelska
tisdag 29 november 2016
Hur sätter vi lärare betyg?
Jag får många frågor från er elever över hur vi sätter betyg i de olika ämnena och vad varje betyg betyder.
Här nere kommer en väldigt bra YouTube-klipp från Skolverket där de visar steg efter steg hur vi lärare sätt betyg.
Gå gärna in i deras hemsida Skolverket och läs mera om kursplanerna, betygen, frånvaro, fusk, sena inlämningar och så vidare (Frånvaro, betyg, sen inläming och fusk
// Arberesha
Här nere kommer en väldigt bra YouTube-klipp från Skolverket där de visar steg efter steg hur vi lärare sätt betyg.
Gå gärna in i deras hemsida Skolverket och läs mera om kursplanerna, betygen, frånvaro, fusk, sena inlämningar och så vidare (Frånvaro, betyg, sen inläming och fusk
// Arberesha
fredag 25 november 2016
Min e-mail angående frågor inför provet!
Hej kära elever här kommer min e-mail som ni kan skicka frågor till mig angående provet nästa vecka! 
arberesha.sabani@hessleholm.se
// Arberesha
arberesha.sabani@hessleholm.se
// Arberesha
torsdag 24 november 2016
Fördjupningsarbete: Antiken - Romarriket
Fördjupningsarbete:
Antiken – Romarriket 
Ni
kommer under några veckor att samarbeta i par i fördjupningsarbete inom Antiken
– Romarriket. Ni kommer att delas in i par av läraren där ni därefter
tillsammans med er partner väljer ett ämne ni vill prata om. Det ska vara något
inom Antiken – Romarriket! 
Hur
ska ni redovisa ert fördjupningsarbete?. 
Ni
ska tillsammans med er partner göra en PowerPoint där ni ska redovisa för
klassen vad ni har fördjupat er i och varför ni har valt just detta ämne. 
PowerPointen
kan vara uppbyggd hur ni än vill. Ni kan ha bara bilder i er PowerPoint eller
bara text. Det är helt upp till er. Ni har fria händer kring PowerPointen. 
Varje
grupp får ha på sig att redovisa 10-15 min! 
Hur
ska ni hitta information?: 
Ni
ska först och främst ta information ifrån era textböcker som ni har i Historia.
Därefter kan ni låna böcker från biblioteket eller använda internet. 
Hemsidor
som ni kan till exempel välja: 
Ämne
som ni kan välja att redovisa om:
Gladiatorerna,
kvinnorna i Romarriket, de olika kejsarna, Julius Ceasar, republiken i
Romarriket, kulturen i Romarriket, Pax Romana och så vidare. 
När ska ni vara klara? 
Ni
ska vara klara och redovisa den 15 december! 
Lycka till! =)
Fördjupningsarbete: Vikingatiden och araberna under vikingatiden
Fördjupningsarbete: Vikingatiden
och araberna under vikingatiden 
Ni
har nu gjort prov om vikingatiden och araberna under vikingatiden och nu är det
dags för grupparbete. 
Ni
kommer att delas in i grupper av läraren där ni kommer att samarbeta med
varandra och hitta information om ett visst ämne. 
Läraren
delar in er i grupper men ni får själva välja vilket ämne ni vill prata om. 
Hur
ska ni redovisa er fördjupningsarbete?: 
Ni
ska tillsammans med gruppen göra en PowerPoint som ni ska sedan visa för era
klasskamrater och er lärare vad ni har kommit fram till. Ni får själva bestämma
hur ni ska lägga upp PowerPointen, ni kan ha bilder, text, musik, filmer. 
Redovisningen
ska vara ungefär 10 min/grupp. 
Hur
ska ni hitta information?:  
Ni
kan hitta extra information i texthäftet som ni har fått av läraren. 
Ni
kan även titta på hemsidorna så som: 
Ämne som ni kan välja att redovisa
om: 
Kungarna,
hur var det att vara en kvinna/flicka under vikingatiden, araberna, gudarna,
Kristendomen under vikingatiden, vikingatågen, vikingaskeppen och så vidare. 
När ska ni vara klara?: 
Ni ska vara klara och
redovisa den 15 december! 
Lycka till!
onsdag 23 november 2016
Parti och ideologi
Hej kära elever! 
Här kommer en kort YouTube-klipp på kapitlet parti och ideologi. Jag berättar lite kort om vad ideologi är, hur partier skapas utifrån ideologierna samt vad de olika ideologierna står för.
Titta gärna på klippen samt läsa i boken. Om ni vill ha extra information om de olika ideologierna så använd gärna Wikipedia-appen på bloggen samt gå in på SO rummet .
Kom ihåg att ni kommer att ha provet tisdagen den 29:e november kl. 8.15-9.55! 
Lycka till! =)
Här kommer en kort YouTube-klipp på kapitlet parti och ideologi. Jag berättar lite kort om vad ideologi är, hur partier skapas utifrån ideologierna samt vad de olika ideologierna står för.
Titta gärna på klippen samt läsa i boken. Om ni vill ha extra information om de olika ideologierna så använd gärna Wikipedia-appen på bloggen samt gå in på SO rummet .
Lycka till! =)
lördag 5 november 2016
Antiken - Det romerska riket
Hej mina kära elever! 
Här kommer en kort YouTube-klipp på mina PowerPoints-bilder. Tänk på att använda denna video som hjälp när ni studerar i era böcker samt era arbetshäften som ni har fått. 
Svar på arbetshäftet kommer upp senare idag! 
Lycka till! 
// Arberesha 
tisdag 1 november 2016
Vikingatiden och araberna under vikingatiden
Hej kära elever! 
Här kommer en video på min PowerPoints bilder om vikingatiden och araberna under vikingatiden. Kom ihåg nu att använda denna video till hjälp när ni studerar hemma.
Ni måste även läsa på texthäftet som ni har fått av mig samt svara på frågorna på arbetshäftet.
 
// Lycka till 
Här kommer en video på min PowerPoints bilder om vikingatiden och araberna under vikingatiden. Kom ihåg nu att använda denna video till hjälp när ni studerar hemma.
Ni måste även läsa på texthäftet som ni har fått av mig samt svara på frågorna på arbetshäftet.
fredag 7 oktober 2016
Demokrati och diktatur - arbetshäfte! Frågor och svar!
Hej kära elever! 
Här kommer olika tips och råd på hur du ska jobba med arbetshäftet i kapitlet demokrati och diktatur. Samma sak här: jag förklarar begreppen men ger tips och råd hur ni ska tänka ut.
  
  
  
  
  
  
Här kommer olika tips och råd på hur du ska jobba med arbetshäftet i kapitlet demokrati och diktatur. Samma sak här: jag förklarar begreppen men ger tips och råd hur ni ska tänka ut.
Demokrati och diktatur 
1.     
Den stora frågan 
Vilka är de
viktigaste skillnaderna mellan en demokrati och en diktatur samt hur skulle
ditt och din familjs liv förändrades om du levde i ett diktaturland? 
Vad betyder begreppen? 
·        
Direkt demokrati –
direkt demokrati är när du röstar på plats direkt. Det är du som tar ett beslut
direkt. 
·        
Representativ demokrati -  representativ
demokrati är när du som person röstar på en politiker eller ett parti som har
samma tankar och idéer som dig och som de sedan får din röster och efter det
delar dina åsikter i parlamentet. 
·        
Allmän och lika rösträtt – allmän och lika rösträtt är när alla medborgare får
rösta, oavsett om du är man eller kvinna, oavsett religion, oavsett utseende. 
·        
Majoritetsbeslut – majoritetsbeslut betyder att det är majoriteten som
bestämmer. Det vill säga över 50 % som bestämmer. Om ett parti har fått över 50
% av folkets röster så är det dem som har mest makt i parlamentet. 
·        
Rättssäkerhet – är
när ett land har rättigheter och skyldigheter. Rättssäkerhet är att alla lagar
gäller för alla oavsett vilket kön du har, vilken religion du har osv. 
·        
Offentlighetsprincipen – offentlighetsprincipen är en lag som alla
parlamenter, kommuner, landsting, poliser osv måste följa. Allt de bestämmer
måste vara offentligt för alla i landet. Du som medborgare har rätt att få veta
vad de har bestämt. 
·        
Censur – Censur
är motsatta av offentlighetsprincipen. Censur är när parlamentet, kommuner,
landstig, polis osv stoppar all dokument som de har för folket. Folket/medborgarna
kan då inte se vad de har bestämt. Väldigt vanligt i ett diktatoriskt land. 
·        
Mänskliga fri-och rättigheter – frihet för folket och rättigheter för folket oavsett
vilken religion du har, kön, utseende, ålder, jobb osv.  
·        
Opinionsbildning – betyder att i ett demokratiskt land kan du starta
ett parti utan några som helst problem. 
·        
Intresseorganisation – olika organisationer runt om i landet som har olika
fokus som de jobbar med. Till exempel skola, jobb, miljö osv. 
2.     
Jämförelse mellan demokrati och diktatur
Du vet säkert
att Sverige är en demokrati och att det finns diktaturer i anda delar av
världen. I historia har du mött tidigare och ofta våldsamma diktaturer. I denna
övning ska du göra en jämförande analys som går ut på att beskriva skillnader
mellan demokrati och diktatur. 
·        
Skolans roll i en – vad tycker ett demokratiskt land om skolorna, vad
tycker ett diktatoriskt land om skolorna, varför är det så och så vidare
·        
Övervakning av medborgarna i en – vad tycker ett demokratiskt land om att lyssna på
alla telefonsamtal, textmeddelande, videosamtal och så vidare som en privat
person har varje dag i livet. Vad tycker ett diktatoriskt land om att lyssna på
alla telefonsamtalt, textmeddelande, videosamtal och så vidare som en privat person
har varje dag i livet. Varför är det så tror du?
·        
Domstolarnas roll i en – vad tycker ett demokratiskt land om domstolarna och
deras roll i samhället? Vad tycker ett diktatoriskt land om domstolarna och
deras roll i samhället? Varför är det så tror du?
·        
Mediernas roll i en – Vad tycker ett demokratiskt land om mediernas roll,
TV, tidning, radio, blogg, internet, FaceBook och så vidare. Vad tycker ett
diktatoriskt land om mediernas roll? Varför är det så? 
·        
Politiska partiernas roll i en – Vad tycker ett demokratiskt land om att de har olika
politiska partier i ett land, olika ledare och så vidare. Vad tycker ett
diktatoriskt land om politiska partier? Varför är det så?
·        
Val och röstning i en – Vad tycker ett demokratiskt land om att det är val i
landet? Vad tycker ett diktatoriskt land om val och röstning för folket? Varför
är det så?
·        
Rättssäkerheten i en – vad tycker ett demokratiskt land om säkerhet och
lagar för alla i landet? Vad tycker ett diktatoriskt land om säkerhet och lagar
för alla i landet? Varför är det så? 
3.     
Fyra frågor 
·        
Vad är det för skillnad mellan en demokrati och
diktatur? – här ska ni skriva så
mycket som möjligt vad skillnaden (differences) är mellan en demokrati och
diktatur? Till exempel rösträtt, samma rättigheter, politik, säkerhet,
jämlikhet och så vidare. 
·        
På vilka sätt kan vi använda våra demokratiska rättigheter?- nu när ni bor i ett demokratiskt land hur kan ni
som medborgare använda era rättigheter som demokratiska medborgare. Vad kan ni
göra för skillnader i detta land? Hur kan ni göra det och varför kan ni göra
det?
·        
Har det alltid varit en demokrati i Sverige?- Sverige har en mycket gammal historia! Har Sverige
alltid varit ett demokratiskt land? Motivera ditt svar!
·        
Vilken betydelse har du själv för att demokratin ska
fungera?- Hur vill du att
demokratin ska fungera, hur kan du göra en skillnad!?
4.     
Vad behöver en demokrati? 
I den här
övningen får du ta reda på vad som är viktigt för en demokrati. Sedan får du
värdera de faktorer som du tycker är särskilt viktiga. 
·        
Du ska stryka
under 15 av nedanstående punkter som du anser är särskilt viktiga för att ett
demokratiskt samhälle ska fungera. Använd inte rutorna! 
·        
När du har valt
dessa punkter som du har stryket under så ska du numrera rutorna vilket du
tycker är viktigaste och minst viktigaste. Du numrerar från 1-15. 
·        
Efter att du har
gjort det så ska du argumentera VARFÖR du har valt just dessa och VARFÖR du
tycker att ett demokratiskt land behöver detta!!
5.     
 Demokratins och
diktaturens ABC 
I denna övning
fördjupar du din kunskap om begreppen demokrati och diktatur. 
Här nedan ser du
ett antal begrepp som har mer eller mindre stor betydelse i en diktatur eller
demokrati. Gör en kort beskrivning av varje begrepp och skriv sedan på vilket
sätt det passar i en diktatur eller demokrati. 
Parlamentarism –
parlamenteraism är när ett land har ett parlament fullt med politiker från
olika partier. Det är folket som röstar fram politikerna och partierna som ska
sitta i parlamentet.  – Vad tycker ett
diktatoriskt land om parlamenterism och vad tycker ett demokratiskt land om
parlamentarism? 
Rättssäkerhet – rättssäkerhet
är när ett land har en säkerhet för sina medborgare där de har rätt till att få
skydd, ha rättigheter och så vidare. – Vad tycker ett diktatoriskt land om
rättssäkerhet och vad tycker ett demokratiskt land om rättssäkerhet?
Tryckfrihet - tryckfrihet
är när ett land kan skriva vad som helst i sina bloggar, tidningar och så
vidare. – Vad tycker ett diktatoriskt land om tryckfrihet och vad tycker ett
demokratiskt land om tryckfrihet?
Enpartistat – en
partistat är när ett land styrs bara av ett parti/grupp! Vad tycker ett
diktatoriskt land om enpartistat och vad tycker ett demokratiskt land om enpartistat?
Valhemlighet – valhemlighet
är när medborgarna i ett land har rätt att rösta anonymt. Det vill säga en
person kan vara hemlig. De behöver inte berätta för någon om vem de har röstat
på! Vad tycker ett diktatoriskt land om valhemlighet och vad tycker ett demokratiskt
land om valhemlighet?
Propaganda – när
man gör reklam för något. Man vill att många ska veta saker om en viss person
eller en grupp. Vad tycker ett diktatoriskt land om detta och vad tycker ett
demokratiskt land om detta?
Rösträtt – rösträtt
är när människor har rätt att rösta! Vad tycker ett diktatoriskt land om detta
och vad tycker ett demokratiskt land om detta?
6.     
Olika sätt att fatta beslut 
Tänk dig att du
och din klass ska åka på en klassresa. Inflr resan är det många beslut som
måste fattas som till exempel: Var ska ni resa? Hur ska ni resa? Hur ska ni
samla ihop pengar till resan? Hur ska ni bo?
I denna övning
ska du analysera för-och nackdelar (bra och dåligt) med olika sätt att fatta
beslut. De tre grupperna som kan tänkas vara delaktiga i beslutet är läraren
och eleverna. 
Vem ska bestämma? 
Läraren bestämmer
själv: - skriva något som är
bra om läraren bestämmer själva och skriv något dåligt om läraren bestämmer
själva. 
Alla bestämmer
tillsammans: - skriva något som
är bra om alla bestämmer tillsammans och skriva något dåligt om alla bestämmer
tillsammans. 
En grupp väljs som
representerar alla tre grupper: - skriva
något bra som är bra om en grupp väljs som representanter och skriv något
dåligt om en grupp väljs som representanter. 
Ett fjärde alternativ
till de tre ovan: - skriv ett annat
alternativ! 
torsdag 6 oktober 2016
Samhällskunskap - Demokrati och diktatur samt parti och partibildning
Hej kära elever! 
Här kommer min PowerPoint i en video på demokrati och diktatur samt ideologi och socialism, liberalism och konservatism.
När ni väl ska studera inför provet så använd gärna boken, era anteckningar, arbetshäftet och PowerPointen.
Svar på arbetshäftet kommer upp på bloggen redan imorgon och där gör jag samma sak som jag gjorde med historia!
Har ni frågor som ni vill ha besvarade skriv gärna mejl till mig på: arberesha.sabani@hessleholm.se
Lycka till!
// Arberesha
Här kommer min PowerPoint i en video på demokrati och diktatur samt ideologi och socialism, liberalism och konservatism.
När ni väl ska studera inför provet så använd gärna boken, era anteckningar, arbetshäftet och PowerPointen.
Svar på arbetshäftet kommer upp på bloggen redan imorgon och där gör jag samma sak som jag gjorde med historia!
Har ni frågor som ni vill ha besvarade skriv gärna mejl till mig på: arberesha.sabani@hessleholm.se
Lycka till!
// Arberesha
Filmanalys: 300
Här kommer uppgiften som ni har fått av mig om filmen 300. Följ mallen här nere hur ni ska arbeta med filmanalysen. Ta gärna hjälp av era anteckningar samt boken. 
Om ni har fler frågor kring detta så skicka gärna mejl till mig på: arberesha.sabani@hessleholm.se 
Filmanalys: 300
Historia 
Lärare: Arberesha Sabani 
Efter att ha sett
filmen 300 där Sparta och Aten
samarbetade mot Perserriket har ni nu mer koll på hur det var under denna tid. 
Ni har även haft prov
på Antiken Grekland samt undervisning om det. Nu när ni ska skriva filmanalysen
ta gärna hjälp av boken, undervisningarna, diskussionerna i klassen och filmen.
Det ni ska göra är att
analysera olika punkter som ni kommer att få här under: 
·        
Hur framställdes
kvinnorna i filmen och hur framställdes männen i filmen? I Sparta/Aten och i
Perserriket?
·        
Hur framställdes
rika människor och fattiga människor i filmen? I Sparta/Aten och i Perserriket?
·        
Hur framställdes
de olika etniciteterna i filmen? I Sparta/Aten och i Perserriket?
·        
Hur framställdes
barnen i filmen i Sparta/Aten och Perserriket? 
Diskutera filmen
utifrån dessa punkter och ta gärna hjälp av boken, undervisningarna,
diskussionerna i klassrummet och powerpointen. 
Ni ska skriva max två
sidor i datorn och minst en sida i datorn! Ni ska ha storlek 12 i texten och
Times New Roman! 
Glöm inte att skriva
namn! 
Lycka till! 
torsdag 29 september 2016
Forntiden - Norden
Här kommer videon till Forntiden - Norden!
Titta gärna på den och ta hjälp från videon!
// Arberesha
tisdag 27 september 2016
v.39 - Historia
Historia - v.39
Under denna vecka så ska vi se på filmen 300 där ni får se hur Sparta och Aten samarbetar för att störta det stora riket, Perserriket! 
Målet med filmen är att ni ska kunna se skillnader och likheter mellan kvinnor och män, deras ställning i samhället, hur de framhålls i filmen osv. Ni kommer att få uppgift på detta moment av mig på fredag. 
För er som har missat dagens lektion så har ni missat en hel del av filmen. Ni får ta igen det själv efter skoltid. 
 PÅ TORSDAG EFTER SKOLTID (STUDIEHJÄLPEN) ÄR DET OMPROVSTILLFÄLLEN FÖR ER SOM INTE KLARADE PÅ PROVET OCH FÖR ER SOM INTE GJORDE PROVET DEN DAGEN DET VAR PROVSTILLFÄLLE. 
På fredag så fortsätter vi se filmen och förhoppningsvis blir vi klara med filmen denna dag! Veckan efter (v. 40) så kommer ni att ha på er tisdag och fredag för att skriva eget arbete om filmen! 
// Arberesha 
onsdag 14 september 2016
v.37 - Geografi
Geografi 
Nu under sex veckor har vi jobbat lite med geografi och Europa! Ni har även gjort ett Europakarta prov där ni har placerat ut länder i kartan. 
Nu har ni fått ett projekt där ni ska själva välja vilket land ni ska skriva om, ett land från Europa! I texten så ska ni skriva om: 
·        
Land + huvudstad
·        
Flagga 
·        
Invånare i landet
·        
Språk i landet 
·        
Kultur i landet 
·        
Religion 
·        
Mat 
·        
Sport 
·        
Historia 
·        
Demokrati eller
diktatur 
·        
Kung/drottning
eller president 
·        
Hur kan vi åka
till detta land? Med buss, tåg, bil, flygplan eller båt?
När
ni ska skriva texten så ska ni ha med er bilder också! Glöm inte att försöka
skriva detta med dina egna meningar. 
När
ni är klara med texten och ni har lämnat in det till mig så ska ni ha en
redovisning i klassrummet där ni ska presentera landet för era klasskamrater. 
Texten måste ni vara klara nästa vecka på fredag 23/9-16! 
// Lycka till!
tisdag 13 september 2016
V. 37 - Historia
Historia 
Idag, tisdag 13/9-16, har vi gått igenom Makedonien och dess ledare Alexander den Store. Vi diskuterade mycket kring varför Makedonien kunde bli ett sådant stort imperium och varför det gick att komma överens med andra. Läs mer i boken om Makedonien på sidorna 51-52. 
Jag har även lagt ut idag på bloggen svar på vissa begrepp i arbetshäftet som ni har fått av mig samt olika tips och råd på hur ni ska tänka när det gäller analysfrågor. Tänk på att kunna utveckla era svar så mycket som möjligt samt koppla det med nutiden som vi hela tiden gör i klassrummet. 
På torsdag, 15/9-16, kommer jag att vara ledig men ni kommer att ha en vikarie. Under denna lektion får ni själva välja vad ni ska göra, antigen jobba med historia inför provet eller jobba med arbetshäftet i samhällskunskapen. 
På fredag, 16/9-16, ska ni skriva prov på Antiken - det gamla Grekland! 
Om ni har frågor angående provet skicka gärna mejl till mig: arberesha.sabani@hesselholm.se 
// Lycka till 
Antiken - det gamla Grekland - Häfte - Frågor och svar!
Antiken – Det gamla Grekland 
Här kommer svar på det häfte som ni har fått av mig! Jag har besvarat begreppen väldigt kortfattat men i de frågor som ni ska tänka och analysera så har jag skrivit några frågor som ni kan tänka på.
När ni studerar hemma inför provet så ska ni ta hjälp av textboken, häftet, powerpointen och era egna anteckningar.
Vill ha extra hjälp så skicka gärna mejl till mig via: arberesha.sabani@hessleholm.se
Lycka till!
=)
Uppgifter/frågor och svar!  
Den stora frågan: 
Vilka spår av den
grekiska antiken finns kvar än idag och hur påverkar det ditt och din familjs
liv?
Antiken: Antiken
betyder gammal på grekiska. När vi pratar om Antiken Grekland så pratar vi om
det gamla Grekland. Det är här Europas kultur och historia började. Det var här
demokratin startade. 
Kultur: Kultur
kan vara allt från musik till mat. Från Antiken Grekland har vi fått allt från
Europas kultur till att diskutera demokrati. Vi har även fått mycket matkultur,
musik, klädstil och så vidare. 
Arkeolog: Arkeolog
är en person som jobbar med historia. Det vill säga vill hitta, studera och
förklara det förflutna, världens historia. De kan gräva fram olika pyramider,
krukor, ben och så vidare. 
Statsstater: Stadsstater
är när en stad är som ett eget land! De samarbetar inte med resten av ”landet”
utan de styr från sina egna regler. 
Kolonier: Kolonier
är när ett folk från ett annat land tar över ett land som inte är deras. Till
exempel när grekerna kom in i Grekland och tog över de som redan var där. De
tog över deras hus. 
Olympiska spelen: Är
ett spel för att hylla gudarna i berget Olympus. Den hölls vart fjärde år så
som det är idag. Många tävlade mot varandra i olika sporter. 
Medborgare: Är
när en person har rätt att rösta i ett land. 
Armé: Är
en grupp med soldater som bildar en armé. Deras jobb är att skydda landet och
deras invånare.
Demokrati: Folket
styr landet. Det vill säga att medborgarna har rätt att rösta och uttrycka sina
åsikter. De får säga vad de vill och de får skriva vad de vill. De har även
frihet. 
Filosof:
En filosof är en person som har som arbete att tänka ut frågor om livet,
universum eller andra saker. Denna person vill alltid ha svar på olika saker.   
Grekiska tänkare: 
I det antika Grekland
fick vetenskap en viktig roll i samhället inte minst eftersom det i Aten dök
upp tänkare från flera olika delar av den grekiska världen. Man kallar den
tidens vetenskapsmän för filosofer. Här nedanför får du namnet på ett antal grekiska
filosofer och dessutom får du ett antal påståenden. Skriv in rätt filosof vid
rätt påstående. Använd gärna läroboken sin faktakälla. 
Filosofer och påståenden 
Demokritos – Naturen
är uppbyggd av små, odelbara byggstenar: atomer. 
Tales – Det
går att räkna ut när det ska bli sol-och månförmörkelser.
Hippokrates
– Sjukdomar kan inte botas med trolldom utan man måste istället undersöka den
som är sjuk. 
Sokrates – Sanningen
når man bara fram till genom att använda sitt förnuft. 
Platon – Filosoferna
borde regera staterna eftersom filosoferna är klokast. 
Aristoteles – Man
kan inte nå kunskap bara genom att tänka utan man måste även göra
undersökningar. 
Jämförelse mellan Aten och Sparta I
Aten och Sparta var två
stadsstater i Grekland som ofta drabbade samman i krig. Deras samhällen var på
många sätt varandras motsatser. 
Ni ska nu skriva era egna tankar kring skillnader
och likheter mellan Aten och Sparta genom dessa begrepp. Jag kommer bara att
förklara vad dessa ord betyder och ni kommer därefter skriva era egna tankar. Ta
hjälp av PowerPointen och textboken. 
Kom ihåg att UTVECKLA era svar så mycket som
möjligt! Inte bara kortfattat i en mening! 
Glöm inte att förklara hur det var förr och hur det
är idag!!!
Statsskick – Statsskick
betyder vilket sätt styrdes landet. Hade de demokrati, diktatur, kung,
drottning, president…
Så utsågs statsstatens ledning – Hur bestämdes det fram en ledare, en president, en
grupp som skulle leda landet… 
Mansideal – Hur
såg de på männen? Vilken makt hade männen? Varför hade de sådan makt?
Kvinnoideal – Hur
så de på kvinnorna? Vilken makt hade kvinnorna? Varför hade de sådan makt? 
Kvinnans ställning i samhället – Hur hade kvinnorna det i samhället? Varför var det
så? 
Familjeliv – Hur
såg familjerna ut? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika? Flickor
och pojkar? Jobb?
Barnuppfostran – Hur
tog de hand om barnen? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika barn?
Mellan pojkar och flickor? Vad fick de göra? Vad fick de inte göra? Varför fick
de och fick inte göra?
Förhållandet mellan könen – Hur var det mellan kvinnor och män? Fick de gå ut
tillsammans, äta mat tillsammans, gå på fester tillsammans, gå och titta på
sporter tillsammans, sova i samma rum… 
Kulturliv – Hur
var det i deras kultur? Musik, konst, mat, sport, utbildning… 
Filosofi och kritiskt tänkande – Hur var det utanför familjelivet och politiken,
vilka filosofer hade dem, vad tänkte dem, varför tänkte dem så, varför
kritiserade dem samhället… 
Jämförelse mellan män och kvinnor i det antika
Grekland II
Redan tidigt i historien
utvecklades olika roller för män och kvinnor. Detta kring könsroller (könsroller betyder vad samhället tror vad
kvinnor och män måste göra) debatteras än idag så gott som dagligen i olika
medier. 
I denna övning ska ni
göra en jämförande analys av mäns och kvinnors rättigheter och skyldigheter i
det antika Grekland. 
Ta även upp dagens
samhälle! 
Rättigheter – betyder
vad de fick göra enligt lagen. Och vad de får göra idag enligt lagen.
Skyldigheter - betyder
vad de måste göra enligt lagen och vad de måste göra idag enligt lagen 
Den första demokratin?
I denna övning
fördjupar du dina kunskaper i begreppet demokrati och tränar din förmåga att
jämföra. 
Det vill säga jämföra
dåtidens Aten med dagens Sverige. Precis som vi har gjort i klassrummet! 
Ta hjälp av textboken,
kapitel Aten – världens första demokrati! 
Vilka har rätt att rösta? – vilka fick rösta i Aten och vilka får rösta i
Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag? 
Vilka grupper har inte rösträtt? – Vilka fick inte rösta i Aten och vilka får inte
rösta i Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag?
Hur fattar man beslut i olika frågor? – Hur kunde man fatta ett beslut (det vill säga att
efter de hade diskuterat frågorna så skulle de rösta och när man röstar så
fattar man ett beslut) i Aten och hur är det idag?
Finns det någon skyldighet som de röstberättigade
(de som fick rösta) måste utföra för sin stat? I så fall vad? – Vad var de som fick rösta i Aten tvungna att göra?
De fick rösta men vad fick de göra tillbaks till Aten. Hur är det idag i
Sverige? 
Vilken av de två demokratierna ligger närmast det
som kan kallas för folkstyre? – vilken
demokrati ligger närmast det som betyder demokrati, det vill säga att folket
bestämmer. Är det, det gamla Grekland Aten eller dagens Sverige? Varför tycker
du så?
Vilka för- och nackdelar har den atenska demokratin
jämfört med den svenska? – Vad är det som
är bra med den atenska demokratin och vad är det som är dåligt med den atenska
demokratin? Vad är det som är bra med den svenska demokratin och vad är det som
är dåligt med den svenska demokratin? 
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)
