tisdag 13 september 2016

Antiken - det gamla Grekland - Häfte - Frågor och svar!


Antiken – Det gamla Grekland

Här kommer svar på det häfte som ni har fått av mig! Jag har besvarat begreppen väldigt kortfattat men i de frågor som ni ska tänka och analysera så har jag skrivit några frågor som ni kan tänka på.

När ni studerar hemma inför provet så ska ni ta hjälp av textboken, häftet, powerpointen och era egna anteckningar.
Vill ha extra hjälp så skicka gärna mejl till mig via: arberesha.sabani@hessleholm.se

Lycka till!
=)


Uppgifter/frågor och svar! 

Den stora frågan:

Vilka spår av den grekiska antiken finns kvar än idag och hur påverkar det ditt och din familjs liv?

Antiken: Antiken betyder gammal på grekiska. När vi pratar om Antiken Grekland så pratar vi om det gamla Grekland. Det är här Europas kultur och historia började. Det var här demokratin startade.

Kultur: Kultur kan vara allt från musik till mat. Från Antiken Grekland har vi fått allt från Europas kultur till att diskutera demokrati. Vi har även fått mycket matkultur, musik, klädstil och så vidare.

Arkeolog: Arkeolog är en person som jobbar med historia. Det vill säga vill hitta, studera och förklara det förflutna, världens historia. De kan gräva fram olika pyramider, krukor, ben och så vidare.

Statsstater: Stadsstater är när en stad är som ett eget land! De samarbetar inte med resten av ”landet” utan de styr från sina egna regler.

Kolonier: Kolonier är när ett folk från ett annat land tar över ett land som inte är deras. Till exempel när grekerna kom in i Grekland och tog över de som redan var där. De tog över deras hus.

Olympiska spelen: Är ett spel för att hylla gudarna i berget Olympus. Den hölls vart fjärde år så som det är idag. Många tävlade mot varandra i olika sporter.

Medborgare: Är när en person har rätt att rösta i ett land.

Armé: Är en grupp med soldater som bildar en armé. Deras jobb är att skydda landet och deras invånare.

Demokrati: Folket styr landet. Det vill säga att medborgarna har rätt att rösta och uttrycka sina åsikter. De får säga vad de vill och de får skriva vad de vill. De har även frihet.

Filosof: En filosof är en person som har som arbete att tänka ut frågor om livet, universum eller andra saker. Denna person vill alltid ha svar på olika saker.  



Grekiska tänkare:

I det antika Grekland fick vetenskap en viktig roll i samhället inte minst eftersom det i Aten dök upp tänkare från flera olika delar av den grekiska världen. Man kallar den tidens vetenskapsmän för filosofer. Här nedanför får du namnet på ett antal grekiska filosofer och dessutom får du ett antal påståenden. Skriv in rätt filosof vid rätt påstående. Använd gärna läroboken sin faktakälla.
 

Filosofer och påståenden

Demokritos – Naturen är uppbyggd av små, odelbara byggstenar: atomer.

Tales – Det går att räkna ut när det ska bli sol-och månförmörkelser.

Hippokrates – Sjukdomar kan inte botas med trolldom utan man måste istället undersöka den som är sjuk.

Sokrates – Sanningen når man bara fram till genom att använda sitt förnuft.

Platon – Filosoferna borde regera staterna eftersom filosoferna är klokast.

Aristoteles – Man kan inte nå kunskap bara genom att tänka utan man måste även göra undersökningar.
 
 
Jämförelse mellan Aten och Sparta I

Aten och Sparta var två stadsstater i Grekland som ofta drabbade samman i krig. Deras samhällen var på många sätt varandras motsatser.

Ni ska nu skriva era egna tankar kring skillnader och likheter mellan Aten och Sparta genom dessa begrepp. Jag kommer bara att förklara vad dessa ord betyder och ni kommer därefter skriva era egna tankar. Ta hjälp av PowerPointen och textboken.

Kom ihåg att UTVECKLA era svar så mycket som möjligt! Inte bara kortfattat i en mening!

Glöm inte att förklara hur det var förr och hur det är idag!!!

Statsskick – Statsskick betyder vilket sätt styrdes landet. Hade de demokrati, diktatur, kung, drottning, president…

Så utsågs statsstatens ledning – Hur bestämdes det fram en ledare, en president, en grupp som skulle leda landet…

Mansideal – Hur såg de på männen? Vilken makt hade männen? Varför hade de sådan makt?

Kvinnoideal – Hur så de på kvinnorna? Vilken makt hade kvinnorna? Varför hade de sådan makt?

Kvinnans ställning i samhället – Hur hade kvinnorna det i samhället? Varför var det så?

Familjeliv – Hur såg familjerna ut? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika? Flickor och pojkar? Jobb?

Barnuppfostran – Hur tog de hand om barnen? Var det stora skillnader mellan fattiga och rika barn? Mellan pojkar och flickor? Vad fick de göra? Vad fick de inte göra? Varför fick de och fick inte göra?

Förhållandet mellan könen – Hur var det mellan kvinnor och män? Fick de gå ut tillsammans, äta mat tillsammans, gå på fester tillsammans, gå och titta på sporter tillsammans, sova i samma rum…

Kulturliv – Hur var det i deras kultur? Musik, konst, mat, sport, utbildning…

Filosofi och kritiskt tänkande – Hur var det utanför familjelivet och politiken, vilka filosofer hade dem, vad tänkte dem, varför tänkte dem så, varför kritiserade dem samhället…
 
 

Jämförelse mellan män och kvinnor i det antika Grekland II

Redan tidigt i historien utvecklades olika roller för män och kvinnor. Detta kring könsroller (könsroller betyder vad samhället tror vad kvinnor och män måste göra) debatteras än idag så gott som dagligen i olika medier.

I denna övning ska ni göra en jämförande analys av mäns och kvinnors rättigheter och skyldigheter i det antika Grekland.

Ta även upp dagens samhälle!

Rättigheter – betyder vad de fick göra enligt lagen. Och vad de får göra idag enligt lagen.

Skyldigheter - betyder vad de måste göra enligt lagen och vad de måste göra idag enligt lagen

 
Den första demokratin?

I denna övning fördjupar du dina kunskaper i begreppet demokrati och tränar din förmåga att jämföra.

Det vill säga jämföra dåtidens Aten med dagens Sverige. Precis som vi har gjort i klassrummet!

Ta hjälp av textboken, kapitel Aten – världens första demokrati!

Vilka har rätt att rösta? – vilka fick rösta i Aten och vilka får rösta i Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag?

Vilka grupper har inte rösträtt? – Vilka fick inte rösta i Aten och vilka får inte rösta i Sverige idag? Varför var det så och varför är det så idag?

Hur fattar man beslut i olika frågor? – Hur kunde man fatta ett beslut (det vill säga att efter de hade diskuterat frågorna så skulle de rösta och när man röstar så fattar man ett beslut) i Aten och hur är det idag?

Finns det någon skyldighet som de röstberättigade (de som fick rösta) måste utföra för sin stat? I så fall vad? – Vad var de som fick rösta i Aten tvungna att göra? De fick rösta men vad fick de göra tillbaks till Aten. Hur är det idag i Sverige?

Vilken av de två demokratierna ligger närmast det som kan kallas för folkstyre? – vilken demokrati ligger närmast det som betyder demokrati, det vill säga att folket bestämmer. Är det, det gamla Grekland Aten eller dagens Sverige? Varför tycker du så?

Vilka för- och nackdelar har den atenska demokratin jämfört med den svenska? – Vad är det som är bra med den atenska demokratin och vad är det som är dåligt med den atenska demokratin? Vad är det som är bra med den svenska demokratin och vad är det som är dåligt med den svenska demokratin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar