fredag 7 oktober 2016

Demokrati och diktatur - arbetshäfte! Frågor och svar!

Hej kära elever!

Här kommer olika tips och råd på hur du ska jobba med arbetshäftet i kapitlet demokrati och diktatur. Samma sak här: jag förklarar begreppen men ger tips och råd hur ni ska tänka ut.


Demokrati och diktatur

1.      Den stora frågan

Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan en demokrati och en diktatur samt hur skulle ditt och din familjs liv förändrades om du levde i ett diktaturland?

Vad betyder begreppen?

 

·         Direkt demokrati – direkt demokrati är när du röstar på plats direkt. Det är du som tar ett beslut direkt.

·         Representativ demokrati -  representativ demokrati är när du som person röstar på en politiker eller ett parti som har samma tankar och idéer som dig och som de sedan får din röster och efter det delar dina åsikter i parlamentet.

·         Allmän och lika rösträtt – allmän och lika rösträtt är när alla medborgare får rösta, oavsett om du är man eller kvinna, oavsett religion, oavsett utseende.

·         Majoritetsbeslut – majoritetsbeslut betyder att det är majoriteten som bestämmer. Det vill säga över 50 % som bestämmer. Om ett parti har fått över 50 % av folkets röster så är det dem som har mest makt i parlamentet.

·         Rättssäkerhet – är när ett land har rättigheter och skyldigheter. Rättssäkerhet är att alla lagar gäller för alla oavsett vilket kön du har, vilken religion du har osv.

·         Offentlighetsprincipen – offentlighetsprincipen är en lag som alla parlamenter, kommuner, landsting, poliser osv måste följa. Allt de bestämmer måste vara offentligt för alla i landet. Du som medborgare har rätt att få veta vad de har bestämt.

·         Censur – Censur är motsatta av offentlighetsprincipen. Censur är när parlamentet, kommuner, landstig, polis osv stoppar all dokument som de har för folket. Folket/medborgarna kan då inte se vad de har bestämt. Väldigt vanligt i ett diktatoriskt land.

·         Mänskliga fri-och rättigheter – frihet för folket och rättigheter för folket oavsett vilken religion du har, kön, utseende, ålder, jobb osv.  

·         Opinionsbildning – betyder att i ett demokratiskt land kan du starta ett parti utan några som helst problem.

·         Intresseorganisation – olika organisationer runt om i landet som har olika fokus som de jobbar med. Till exempel skola, jobb, miljö osv.

2.      Jämförelse mellan demokrati och diktatur

Du vet säkert att Sverige är en demokrati och att det finns diktaturer i anda delar av världen. I historia har du mött tidigare och ofta våldsamma diktaturer. I denna övning ska du göra en jämförande analys som går ut på att beskriva skillnader mellan demokrati och diktatur.

 

·         Skolans roll i en – vad tycker ett demokratiskt land om skolorna, vad tycker ett diktatoriskt land om skolorna, varför är det så och så vidare

·         Övervakning av medborgarna i en – vad tycker ett demokratiskt land om att lyssna på alla telefonsamtal, textmeddelande, videosamtal och så vidare som en privat person har varje dag i livet. Vad tycker ett diktatoriskt land om att lyssna på alla telefonsamtalt, textmeddelande, videosamtal och så vidare som en privat person har varje dag i livet. Varför är det så tror du?

·         Domstolarnas roll i en – vad tycker ett demokratiskt land om domstolarna och deras roll i samhället? Vad tycker ett diktatoriskt land om domstolarna och deras roll i samhället? Varför är det så tror du?

·         Mediernas roll i en – Vad tycker ett demokratiskt land om mediernas roll, TV, tidning, radio, blogg, internet, FaceBook och så vidare. Vad tycker ett diktatoriskt land om mediernas roll? Varför är det så?

·         Politiska partiernas roll i en – Vad tycker ett demokratiskt land om att de har olika politiska partier i ett land, olika ledare och så vidare. Vad tycker ett diktatoriskt land om politiska partier? Varför är det så?

·         Val och röstning i en – Vad tycker ett demokratiskt land om att det är val i landet? Vad tycker ett diktatoriskt land om val och röstning för folket? Varför är det så?

·         Rättssäkerheten i en – vad tycker ett demokratiskt land om säkerhet och lagar för alla i landet? Vad tycker ett diktatoriskt land om säkerhet och lagar för alla i landet? Varför är det så?

 
3.      Fyra frågor

·         Vad är det för skillnad mellan en demokrati och diktatur? – här ska ni skriva så mycket som möjligt vad skillnaden (differences) är mellan en demokrati och diktatur? Till exempel rösträtt, samma rättigheter, politik, säkerhet, jämlikhet och så vidare.

·         På vilka sätt kan vi använda våra demokratiska rättigheter?- nu när ni bor i ett demokratiskt land hur kan ni som medborgare använda era rättigheter som demokratiska medborgare. Vad kan ni göra för skillnader i detta land? Hur kan ni göra det och varför kan ni göra det?

·         Har det alltid varit en demokrati i Sverige?- Sverige har en mycket gammal historia! Har Sverige alltid varit ett demokratiskt land? Motivera ditt svar!

·         Vilken betydelse har du själv för att demokratin ska fungera?- Hur vill du att demokratin ska fungera, hur kan du göra en skillnad!?

4.      Vad behöver en demokrati?

I den här övningen får du ta reda på vad som är viktigt för en demokrati. Sedan får du värdera de faktorer som du tycker är särskilt viktiga.

 

·         Du ska stryka under 15 av nedanstående punkter som du anser är särskilt viktiga för att ett demokratiskt samhälle ska fungera. Använd inte rutorna!

·         När du har valt dessa punkter som du har stryket under så ska du numrera rutorna vilket du tycker är viktigaste och minst viktigaste. Du numrerar från 1-15.

·         Efter att du har gjort det så ska du argumentera VARFÖR du har valt just dessa och VARFÖR du tycker att ett demokratiskt land behöver detta!!

 

5.       Demokratins och diktaturens ABC

I denna övning fördjupar du din kunskap om begreppen demokrati och diktatur.

Här nedan ser du ett antal begrepp som har mer eller mindre stor betydelse i en diktatur eller demokrati. Gör en kort beskrivning av varje begrepp och skriv sedan på vilket sätt det passar i en diktatur eller demokrati.
 

Parlamentarism – parlamenteraism är när ett land har ett parlament fullt med politiker från olika partier. Det är folket som röstar fram politikerna och partierna som ska sitta i parlamentet.  – Vad tycker ett diktatoriskt land om parlamenterism och vad tycker ett demokratiskt land om parlamentarism?

Rättssäkerhet – rättssäkerhet är när ett land har en säkerhet för sina medborgare där de har rätt till att få skydd, ha rättigheter och så vidare. – Vad tycker ett diktatoriskt land om rättssäkerhet och vad tycker ett demokratiskt land om rättssäkerhet?

Tryckfrihet - tryckfrihet är när ett land kan skriva vad som helst i sina bloggar, tidningar och så vidare. – Vad tycker ett diktatoriskt land om tryckfrihet och vad tycker ett demokratiskt land om tryckfrihet?

Enpartistat – en partistat är när ett land styrs bara av ett parti/grupp! Vad tycker ett diktatoriskt land om enpartistat och vad tycker ett demokratiskt land om enpartistat?

Valhemlighet – valhemlighet är när medborgarna i ett land har rätt att rösta anonymt. Det vill säga en person kan vara hemlig. De behöver inte berätta för någon om vem de har röstat på! Vad tycker ett diktatoriskt land om valhemlighet och vad tycker ett demokratiskt land om valhemlighet?

Propaganda – när man gör reklam för något. Man vill att många ska veta saker om en viss person eller en grupp. Vad tycker ett diktatoriskt land om detta och vad tycker ett demokratiskt land om detta?

Rösträtt – rösträtt är när människor har rätt att rösta! Vad tycker ett diktatoriskt land om detta och vad tycker ett demokratiskt land om detta?


6.      Olika sätt att fatta beslut

Tänk dig att du och din klass ska åka på en klassresa. Inflr resan är det många beslut som måste fattas som till exempel: Var ska ni resa? Hur ska ni resa? Hur ska ni samla ihop pengar till resan? Hur ska ni bo?

I denna övning ska du analysera för-och nackdelar (bra och dåligt) med olika sätt att fatta beslut. De tre grupperna som kan tänkas vara delaktiga i beslutet är läraren och eleverna.

Vem ska bestämma?

Läraren bestämmer själv: - skriva något som är bra om läraren bestämmer själva och skriv något dåligt om läraren bestämmer själva.

Alla bestämmer tillsammans: - skriva något som är bra om alla bestämmer tillsammans och skriva något dåligt om alla bestämmer tillsammans.

En grupp väljs som representerar alla tre grupper: - skriva något bra som är bra om en grupp väljs som representanter och skriv något dåligt om en grupp väljs som representanter.

Ett fjärde alternativ till de tre ovan: - skriv ett annat alternativ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar